SUCCESVERHALEN

Een echte wereldburger, gewoon uit Oss!

Je kan zelf nog geen ei bakken, maar je wint wel de prijs voor lekkerste wereldburger!? Dit overkwam Stijn Scholten uit Oss. In 2018 organiseerde scholengroep Het Hooghuis een ontwerpwedstrijd waarbij scholieren de opdracht kregen een nieuwe hamburger te bedenken. Stijn deed hier enthousiast aan mee, niet wetende dat zijn wereldburger enkele weken later ook daadwerkelijk van de band ging rollen.

Winnaar Stijn neemt de eerste prijs voor zijn wereldburger in ontvangst.

De ontwerpwedstrijd was een initiatief van Het Hooghuis in samenwerking met de gemeente Oss. Laatstgenoemde benaderde de scholengemeenschap om met een duurzaamheidsproject te committeren aan het We Are Food-jaar. Een uitdaging die men zeker zag zitten! De scholen gingen direct aan de slag en in een korte tijd er een compleet lesprogramma ontwikkeld. Maar hoe maak je 500 leerlingen bewust van gezond eten, de invloed van eten op de natuur en laat je ze tegelijkertijd kennis maken met andere eetculturen?

De wereldburger

Het antwoord op die vraag was een hamburger wedstrijd. Via een speciale app konden leerlingen ingrediënten van over de hele wereld uitkiezen en uiteindelijk een hamburger samenstellen. Een innovatief idee waardoor scholieren meer kennis kregen over gezonde voeding, de herkomst van producten en hoe ingrediënten met elkaar gecombineerd konden worden. Het resultaat? Maar liefst 900 leerlingen stuurden zijn of haar recept in naar de vakjury.

Tussen al die inzendingen zat de ‘Sunny Barbecue’ van Stijn. Een veganistische notenburger bestaande uit onder andere uitjes, noten en zelfs pindakaas. Het bleek uiteindelijk een gouden combinatie, want op 16 juni won de burger de eerste plaats op het Global Goal Event. Een prachtige beloning, maar nog niet de laatste halte voor onze jonge chef-kok.

Power-ED brengt wereldburger op de markt

Direct na de het behalen van de eerste prijs bracht Power-ED partijen bij elkaar om de wereldburger daadwerkelijk op de markt te brengen. Door verschillende ondernemingen met elkaar te verbinden rolde op 30 november de eerste wereldburger van de lopende band. Europarlementariër Lambert van Nistelrooij had de eer om het eerste exemplaar te mogen ontvangen van Stijn zelf.

Alle deelnemende organisaties komen voort uit het warme netwerk van Power-ED: Dalco Food voor de productie van de burgers, Jumbo en Diversch voor de retail, Bakkers Lamers voor de broodjes en Daka Plastics voor de verpakkingen. Daarnaast is deze samenwerking door de Kracht van New Business Oss ondersteunt met een voucher van  € 20.000,-

Momenteel is de wereldburger nog op enkele plekken in Oss te verkrijgen.

“De MVO scan van Power-ED raad ik zeker aan bij andere ondernemers. De scan helpt je om door een andere bril naar je bedrijf te kijken. Daarmee kom je tot nieuwe inzichten.”

Coen Oostelbos

Oostelbos Installatietechniek

“Vanaf het begin lekker pragmatisch! Power-ED hielp ons in eenvoudige taal en liet via eenvoudige stappen zien wat wij als bedrijf kunnen bijdragen. Daar kunnen we mee uit de voeten. Behalve inzicht in je eigen kunnen zijn wij ons ook meer bewust geworden van onze omgeving. Als drukke MKB-er ben je daar meestal niet zo mee bezig.”

Joseph van der Voom

Podotherapie van der Kaa

“Bij de methode van Power-ED worden alle medewerkers uit je bedrijf betrokken. Zo ontstaat er een positieve saamhorigheid en kun je als bedrijf een stevig begin maken richting MVO.”

Yasser Chahed

Rabobank Tilburg en omstreken

Case study

Concrete voorbeelden vanuit de praktijk.

Bent u ready voor take-off?

Bel, mail of app ons voor een vrijblijvend gesprek.